Monday, August 5, 2024

Jesus, Justice, and Gender Roles by Kathy Keller (Dutch translation): Over de Auteur en Voetnoten

 

Wie is Kathy Keller? 

Kathy werd geboren in Pittsburgh, Pennsylvania, waar ze naar Allegheny College ging. Later, in 1975, behaalde ze haar Master of Arts graad in Theologie aan Gordon Conwell Theological Seminary. Zij, en haar man, Tim, trouwden een half jaar voor ze beiden afstudeerden. Tim kreeg een aanstelling voor drie maanden bij West Hopewell Presybterian Church in Hopewell, Virginia, zodat de kerk ondertussen kon zoeken naar iemand met meer ervaring. Na negen jaar (en drie zonen!) vertrokken de Kellers naar Philadelphia, waar Tim doceerde aan Westminster Theological Seminary en Kathy begon te werken als redacteur voor Great Commission Publications. 
In 1989 verhuisden ze naar Manhattan om daar Redeemer Presbyterian Church te planten. De kerk groeide en het personeel werd uitgebreid. Ondertussen concentreerde Kathy zich op de Comminications Committee. Ze is nu de Assistent Director van Communicatie en Media en ook de redacteur voor Redeemer. Bovendien schrijft ze en spreekt vaak samen met Tim. Hun drie zonen zijn opgegroeid en getrouwd, en nu produceren ze geweldige kleinkinderen. Zij en hun gezinnen zijn allen leden van Redeemer.


Voetnoten 
 1. Dit verband is nu samengegaan met de Southern Presbyterian Church, en sindsdien heet het PCUSA (De Presbyteriaanse Kerk van de V.S.) 
2. Eens was ik met Tim in het noorden van Schotland, waar hij na de dienst gelegenheid gaf om vragen te stellen. Omdat wij thuis gewend waren om na de dienst de preek te bespreken zag ik geen probleem om ook hier mijn mening te delen. Maar in deze situatie was het duidelijk anders: iedereen staarde mij, stomverbaasd, aan dat ik had durven spreken. Ze reageerden alsof plotseling een hond begon te spreken! 
3. Ik wil mezelf hier beperken tot een bespreking van M/V rollen in het leven van de kerk omdat ik eerder al heb geschreven over het onderwerp van M/V rollen in het huwelijk in “The Meaning of Marriage: Facing the Complexities of Commitment with the Wisdom of God” (New York: Dutton Adult, 2011), hoofdstuk 6. 
4. Zie Joh. 14:26: “Later zal de pleitbezorger, de heilige Geest die de Vader jullie namens mij zal zenden, jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat ik tegen jullie gezegd heb. 
 5. Zie Matt. 5:17-19: “Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan.” 
6. Het leek voor mij duidelijk dat vrouwen niet uitgenodigd werden tot de leidinggevende rol van ouderling in de kerk. Omdat ik destijds stage liep bij de regionale raad van onze kerken en op het punt stond officieel kandidate te worden bij de Pittsburgh Presbytery moest ik mijn adviseur en verschillende commissies inlichten over mijn verandering van opvattingen en status. De avond dat ik voor de Presbytery moest komen voor de positie van “kerkelijk werker” maakte ongeveer de helft van de aanwezige predikanten en ouderlingen luide uitingen van hun afkeer! De Presbytery was verdeeld over deze kwestie en ik werd het onbedoelde mikpunt van een lang-uitlopend debat. De vergadering verzandde in een soort circus, en onderweg naar huis zei mijn predikant: “Wat moet ik de ouderlingen thuis wel niet vertellen over de vergadering van vanavond?!” 
7. Zie bijvoorbeeld Grant Osborn zijn “A Comprehensive Introduction to Biblical Interpretation” (Downers Grove, IL.: Intervarsity Press, 1997) 
8. Op die eerste literatuurlijst die Dr. Donald Hobson mij gaf voor mijn independent study aan Allegheny College stond ook een boek van Bernard Ramm, waarvan ik de titel tot mijn schande niet meer weet. (Waarschijnlijk “The Christian View of Science and Scripture” of “Special Revelation and the Word of God”). Ik herinner me wel, en heb daar al heel lang profijt van gehad, zijn uitleg hoe de Bijbel tegelijkertijd goddelijk geïnspireerd én geschreven is door onvolkomen mensen. Zoals ik me herinner stelde Ramm voor dat net zoals een ambachtelijke meester eerst de gereedschappen moet ontwerpen en maken om daarmee zijn kunstwerk te creëren, zo zorgde God (door zijn perfecte controle over alle aspecten van het leven) ook voor perfect-bekwame ontvangers van zijn Woord. Zo is het geschreven Woord, net zoals het vleesgeworden Woord tegelijkertijd menselijk (met zijn eigen taalgebruik en andere bijzonderheden) en goddelijk 9dus zonder zonden of fouten). 
9. De klassieke stelling over hoe de Bijbel volledig menselijk en toch (oorspronkelijk) foutloos en waar is voor alle tijden, is te vinden in J.I. Packer zijn “’Fundamentalismand the Word of God: Some Evangelical Principles” (Grand Rapids: Eerdmans, 1958). 
10. Zelfs Gods plan om zijn volk te vrij te kopen, hoewel het ons toelijkt als een proces met veel fasen, was uiteindelijk een compleet plan “voordat de wereld gemaakt werd” (Ef. 1:4; verg. Matt. 25:34).

Predikant Ernst Leeftink waardeerde Kathy Keller haar boekje en haar argumenten, maar uiteindelijk vond hij dat ze geen goede basis heeft voor haar redenering en conclusie.
Hij redeneerde dat- als wij niet weten waarom God preciues een bepaald voorschrift geeft, dat we elkaar dan vrij moeten laten in het gehoorzamen of niet.
Dat lijkt me niet een respectvolle houding t.o.v. God in zijn Woord. Ik zou hopen dat hij (voordat het te laat is) als Job gaat zeggen: 'Ik wist niet waar ik het over had; ik buig me in het stof en houd mijn mond.'

No comments:

Post a Comment