Sunday, July 7, 2013

bijdrage voor het N.D. (verkorte versie)

De Vloek van Bileam en de Krisis in Ons Vaderland
We zijn bezig met twee Bijbelstudies.  In onze thuisgroep behandelen we Exodus; in een andere gemeente het Boek Openbaring.  Toen we Mozes’ schoonvader tegenkwamen, hebben we de Bijbel maar eens nagelezen over Midian en de Midianieten.  Jethro prees de naam van Israel’s God, maar zijn volk Midian zocht de vloek voor Israel.  Toen Bileam voor Midian op stap ging om God’s volk te vervloeken werd hij echter tegengehouden door zijn eigen ezel.  Daarna werd hij door God gedwongen om een zegen uit te spreken over Israel.
Toen heeft Bileam een list bedacht.  Midian moest hun sexy meisjes en verleidelijke vrouwen maar naar het kamp van Israel sturen; daar zouden de mannen wel voor vallen.  Zodoende zou God’s volk hun eigen God verlaten, Sex als god vereren, en daarmee God’s woede op hun hals halen.  De list werkte en een groot gedeelte van het volk werd door God zelf gedood.  Bileam’s list werkte later ook in Pergamum in Klein Azie.  De afgod heeft hier een andere naam gekregen, maar Koning Jezus zegt dat het nog steeds de vloek van Bileam is! 
Deze zaken zijn essentieel en aktueel in de kerk vandaag.  Ik kan er wel van huilen als ik zie hoeveel van onze nichten in Nederland -vaak nadat ze hun geloof in Christus hebben beleden- gaan samenwonen met een ongelovige vriend.  Hoe komt het dat jonge mensen die belijden dat de belangrijkste relatie in hun leven hun band met Jezus Christus is, ondertussen hun lijf en leven geven aan mensen die God niet willen zoeken en zijn liefde in Jezus Christus niet willen aannemen?  Als mijn beperkte observaties betrouwbaar en representatief zijn voor Christelijk Nederland, dan heerst er een krisis-situatie waar ons Christelijke vaderland geen raad mee weet. 
Wat is de reaktie van Christelijk Nederland eigenlijk?  Wordt de huidige trend nog wel als een krisis-situatie erkend?  Zo ja, wat wordt er aan gedaan?  Wordt er wel gemeenshappelijk weerstand geboden, of is de strijd al opgegeven?  Hoe worden bezorgde ouders en grootouders bijgestaan?  Worden er landelijke gebedsdagen georganiseerd?  Worden er Facebook akties gehouden, met een vereniging van mensen die beloven dagelijks te bidden om Bileam’s vloek weg te nemen?  Willen we wel in de bres te staan voor God’s Koninkrijk, of zijn we bang voor kritiek en minachting van binnen en van buiten de kerk- wellicht van onze eigen kinderen? 
Er moet een daadwerkelijke en zichtbare steungroep zijn die onze jeugd bij staat in hun dagelijkse strijd.  Een dochter klaagde dat ze in haar omgang met onkerkelijke mede-studenten vaak als “freak” werd gezien: ‘Biologisch-organisch moet er wel wat scheef gegroeid zijn in jonge vrouwen die geen interesse lijken te hebben in intieme relaties’(buiten het huwelijk, met onkerkelijken).  Wat we vroeger van homofielen dachten, zo denkt de massa nu over onze jeugd die sterk wil staan in de wapenrusting van God.
Laten we samen bidden...

Aize, een Nederlandse Canadees in China

No comments:

Post a Comment